IT i undervisningen



« | »

Wall.fm – små lukkede sociale netværk

Sociale netværk er på alles læber i tiden. Der tales om, at Facebook nærmest overtager internettets rolle som den primære informationskilde online. Om det helt holder stik er jeg nu i tvivl om, men sociale medier spiller en enorm rolle i unge menneskers liv. I forhold til undervisning, så rummer de sociale medier en række potentialer, det kan give stor mening at forsøge at udnytte. Man kan give sig i kast med at inddrage Facebook som det er beskrevet i denne artikel.

Imidlertid kan man gå mere forsigtigt til værks ved at bruge en af de services, der tilbyder folk at oprette små lukkede sociale netværk. Wall.fm er en af disse services. Fordelen ved at oprette et lukket socialt netværk istedet for at bruge Facebook er, at man har langt mere kontrol over, hvad der foregår på netværket. Det giver mulighed for at målrette netværket til specifikke elementer i undervisningen og fastholde eleverne på helt konkrete mål.

Wall.fm har i lighed med Facebook en nyhedsstrøm, hvor brugerne kan skrive opdateringer. Det giver mulighed for at arbejde med fænomenet microblogging – altså kommunikation vha. små korte tekstbeskeder. Microblogging er især kendt fra Twitter, og har haft stor betydning i de omvæltninger, vi i det seneste år har set i mellemøsten. Wall.fm har også et decideret blogmodul, hvor man kan skrive længere indlæg og få kommentarer på sine indlæg. Det giver nogle interessante muligheder i forhold til skriftlighed og inddragelse af fællesskabet. Når man blogger skriver man ikke kun til sin lærer men til en større målgruppe. Det kan virke motiverende på eleverne og skabe nogle gode synergieffekter i det skriftlige arbejde – især fordi eleverne kan opleve øjeblikkelig respons på deres skriftlige arbejde i form af kommentarer fra læreren og de øvrige elever.

Wall.fm har andre gode værktøjer. Der er mulighed for billeddeling og indlejring af videoer. Man kan kombinere Wall.fm med en konto på Youtube og samle klassens arbejder på et sted. Læs mere om brug af Youtube i undervisningen her.

Wall.fm har den fordel, at brugerfladen ligner Facebooks en del. Det gør, at eleverne hurtigt føler sig hjemme. Der findes andre alternativer, men Wall.fm har en god balance mellem brugervenlighed i opsætningen og administrationen af netværket og så de værktøjer servicen tilbyder.

Man skal være opmærksom på, at gratis tilbud som Wall.fm kan ændres over tid. Særligt har flere lignende services omlagt deres gratis tilbud til en betalingsmodel. Man skal dog ikke være bange for at gå igang. Hvis det skulle ske, at servicen kommer til at koste penge, så vil man altid blive varslet om det i god tid. I det tilfælde kan man hurtigt hente sine indlæg og andre data og lægge dem over på sin egen computer eller på skolens intranet i stedet. Argumentet for at bruge en service som Wall.fm frem for Fronter eller First Class, som mange skoler bruger, er, at eleverne oplever brugerfladen som noget de allerede kender fra Facebook og at alle indlæg bliver præsenteret i en let og overskuelig brugerflade. Noget som hverken Fronter eller First Class kan siges at levere. Det skal ikke forstås på den måde, at Wall.fm skal erstatte disse intranetsystemer, men i fag hvor skriftlighed spiller en særlig rolle, vil Wall.fm kunne spille en interessant rolle.

Lær mere om Wall.fm her

Posted by on 24/03/2012.

Tags: , , , , , , ,

Categories: Kategorier, Sociale medier

0 Responses

Leave a Reply

« | »




Recent Posts


Pages



Switch to our desktop site