IT i undervisningen



« | »

Sikker færdsel på nettet?

Nutidens elever har en daglig tilstedeværelse på nettet. Især de sociale medier spiller en væsentlig rolle i elevernes ungdomsliv. Selv om man kan få den oplevelse, at en tjenester som Facebook og Twitter er sikre at benytte, så sniger skumle skruppelløse skurke sig alligevel ind fra tid til anden, og udnytter gennemslagskraften medierne har til at få uvidende folk på krogen.

Det sker på mange måder. Mange har nok oplevet, at deres venner pludselig har liket en lidt vovet video på Facebook, som de ellers normalt ikke ville reklamere med, at de havde set. Nogle har måske endda selv klikket på en sådan video for kort efter at opdage, at videoen i virkeligheden er en skjult like-knap. Det kan måske virke harmløst – og blot en smule pinligt for dem, der uforvarende har klikket på en video, hvor en teenagepige viser bagdelen, eller hvad det nu ellers kan være. Men baggrunden for denne type fupnumre er mere skummel end som så. Nogle skumle bagmænd benytter sig af denne type “click-jacking” til at sende folk hen på hjemmesider, bagmændene kontrollerer. Nogle hjemmesider, der tilfældigvis ligner eksempelvis Facebook, men som pludselig begynder at bede om ens kreditkortoplysninger. Man skal være meget opmærksom, da nogle af disse fupnumre er ualmindeligt professionelt udført. En af de eneste måder, man kan opdage svindlen på, er, at være opmærksom på, hvilken hjemmesideadresse (URL), der står i browserens adressefelt. Hvis der eksempelvis står “facebourk” i stedet for “facebook”, er man ikke længere på Facebooks side, men på en side, der kontrolleres af svindlere.
Dette er blot et eksempel på en af de måder, man kan blive narret på indenfor et ellers sikkert socialt netværk. Som undervisere bør vi bidrage til at gøre eleverne opmærksomme på, hvilke risici de løber på internettet – og hvordan man opdager/undgår dem. Vi bør undervise vores elever i at udvise en portion sund skepsis, når de bevæger sig rundt i de digitale domæner. Hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det som regel fordi, det er for godt til at være sandt. Mange har efterhånden lært, at tilbud fra Nigerianske bankfolk, forretningsmænd, prinser eller andet godtfolk, der vil tilbyde en andel af de 40 millioner, de lige skal have sneget ud af landet – og over på din bankkonto (som du naturligvis bliver bedt om at give oplysningerne til), er fup og svindel. Men meddelelser om, at man tilfældigvis er blevet udtrukket til en kæmpe gevinst i et lotteri, man ikke har deltaget i, er ofte lokkende for folk. Ofte er svindlerne blot interesseret i, at man åbner mailen eller klikker på linket. Et besøg på et website, der er fyldt med skadelig software, er ofte nok, til at skaden er sket. Hvis man besøger et skummelt link på Facebook, risikerer man, at fupnummeret bliver spredt til alle ens venner. Man skal altså huske at være skeptisk og kun klikke på ting, man har en god grund til at tro på oprigtigheden af.
Når man underviser eleverne i sikkerhed på nettet, kan man ved samme lejlighed tage en snak om nettets bevarende natur. Altså det faktum, at udtalelser og billeder/videoer man lægger på nettet, hurtigt kan komme uden for ens egen kontrol. Og som følge deraf kan blive noget, man senere i livet kan blive konfronteret med. Det klassiske eksempel er jobsamtalen, hvor man pludselig bliver bedt om at forholde sig til en dum udtalelse, man 5 år tidligere er kommet med på facebook. Eller at en potentiel arbejdsgiver googler en og ser alle de fuldebilleder, man postede i Sunny Beach for 10 år siden. Mange elever har en temmelig ukritisk tilgang til de ting, de uploader på nettet. Og selv om man tror at man har sikret sig med privatlivsindstillingerne på Facebook, forhindrer det ikke ens venner i at kopiere ens billeder eller statusopdateringer og dele dem på åbne netværk. Ting, der ligger på åbne netværk, kan blive indekseret af Google. Hvis ens navn er forbundet med materialet, så kan man pludselig have potentielt problematiske billeder liggende frit tilgængeligt på en simpel googlesøgning på ens navn.
Hvis eleverne ikke lærer at forholde sig modent og kritisk til nettets mange muligheder hos os i uddannelsessektoren, hvor skal de så lære det? Mange unge er jo langt mere drevne netbrugere end deres forældre. Og mange forældre har jo ikke megen indsigt i, hvad deres unger foretager sig på nettet.

Læs mere om computersikkerhed og sikkerhed på nettet ved at følge nedenstående links.

Wikipedia om computersikkerhed

Om IT-sikkerhed på forbrug.dk

Om farerne på Facebook

Billedet er fra http://www.sxc.hu/

Posted by on 15/01/2013.

Tags: , , , ,

Categories: Internetressourcer, Kategorier, Opinion, Viden

0 Responses

Leave a Reply

« | »




Recent Posts


Pages



Switch to our desktop site