IT i undervisningen



« | »

Screencast – et alsidigt værktøj

“Hvad er en screencast?”, vil den uindviede læser måske spørge. Screencast dækker over det, at optage hvad der foregår på ens computerskærm samtidig med, at computerens mikrofon optager ens stemme. Det kan være et ganske nyttigt værktøj i en række sammenhænge. Alt afhængigt af hvilken computer man har, findes der forskellige måder at lave screencasts på.

Screencast-o-matic.com er en gratis webservice, der tilbyder korte screencasts optaget direkte fra browseren. Man skal have Java installeret (NB. Google Chrome understøtter ikke 64 bit Java – så brug en anden browser til dette værktøj) Screencast-o-matic har en øvre grænse for, hvor lang video man kan lave i den gratis udgave af servicen, men som et værktøj, man evt. beder eleverne om at benytte, fungerer det fint.

Camstudio er et gratis screencastværktøj til Windows. Videokvaliteten i standardindstillingen er ikke fantastisk, men hvis man downloader camstudios lossless codec fra projektets hjemmeside, bliver kvaliteten bedre. Programmet er simpelt og let at komme igang med. I modsætning til Screencast-O-matic har Camstudio ikke en øvre grænse for, hvor lange videoer man kan optage.

På Mac har den medfølgende videofremviser Quicktime en indbygget screencastfunktion. Start Quicktime og gå ind i menuen Arkiv og klik på Ny skærmoptagelse. Et lille vindue dukker frem med en rød knap til at starte optagelsen med. Når optagelsen er færdig, stopper man den samme sted. Det er ganske simpelt.

Hvad kan man så bruge screencasts til? En oplagt anvendelse er, at bruge værktøjet til at producere små instruktionsvideoer til eleverne om for eksempel brugen af et bestemt program eller en bestemt fremgangsmåde til en opgave. Man kan også bruge screencastværktøjet som en alternativ måde at give feedback på skriftlige afleveringer. Hvis man optager sine kommentarer til en elevs stil og fremhæver problemstillingerne i opgaven på skærmen samtidigt, kan man måske tydeliggøre nogle pointer, som eleven ikke ville få med i en skriftlig feedback. Det vil sandsynligvis ikke tage ret meget længere at lave sin feedback på den måde. Det kræver naturligvis, at eleverne afleverer elektronisk.

Man kan også bruge værktøjet til at lade eleverne producere videopræsentationer. Hvis de har produceret en powerpoint og efterfølgende går deres slides igennem, mens de optager en screencast, kan de tale henover powerpointen og på den måde levere deres præsentation på en anderledes – og måske mere fokuseret måde. Mulighederne er mange, så prøv dig frem.

Screencast-o-matic

Camstudio

Posted by on 15/04/2013.

Tags: , , , , , , ,

Categories: Gymnasiets fagrække, Kategorier, Lyd og Billede, Værktøjer

0 Responses

Leave a Reply

« | »




Recent Posts


Pages



Switch to our desktop site