IT i undervisningen



« | »

Blogging – kommunikér med verden

Blogging er et fænomen, der har bredt sig med lynets hast over hele internettet. I sin grundsubstans er blogging en slags dagbog på nettet. Navnet kommer af WeBLog, altså en net-dagbog. Blogging kan ikke karakteriseres præcist. Fænomenet dækker over en lang række forskellige emner, der kommunikeres på nettet, som dog alle har formen til fælles. Altså hjemmesider, hvor indlæggene er inddelt efter dato, hvor de nyeste og mest vedkommende ligger først. Indholdet skabes ligeledes af en forskelligartet samling mennesker. For eksempel kan man tale om:

Disse eksempler kan være nogle blandt mange andre. Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvad en blog kan handle om.

I undervisningen er blogmediet interessant. For eksempel er der en lang række interessante blogs om forskellige relevante emner, man med fordel kan inddrage i undervisningen. Der er science-blogs, blogs om sprog og kultur, blogs om kunst, politik og endelig er der en lang række satirikere og samfundsdebattører, som rent sprogligt er interessante at følge.

Blogs giver eleverne mulighed for at skrive i et medie, som potentielt henvender sig til hele verden. En af blogmediets største fordele og grunden til mediets popularitet er muligheden for at give sit besyv med i form at kommentarer til indlæggene. Det kan man udnytte i undervisningen. Man kan samarbejde med andre klasser, eller elever i andre lande og få feedback på sine indlæg. Det giver mulighed for at få globaliseringen helt ind i klasseværelset.

Hvis man opretter en blog hos for eksempel Blogger , WordPress eller Tumblr , kan man hurtigt komme igang med at blogge med en klasse. De tekster, eleverne lægger op på bloggen, kan resten af klassen hurtigt overskue og kommentere på. Det giver en øget fokus på kvaliteten i elevernes arbejde og medfører en interessant mulighed for selvevaluering i klassen. Man skriver til et publikum og ikke bare sin lærer. Bevidstheden om det, kan give eleverne et incitament til at fokusere lidt mere på, hvordan de formulerer deres tekst.

Tumblr adskiller sig lidt fra de to andre eksempler, da det er en bloggingservice, der er mere personligt orienteret. Den har nogle sociale funktioner, så man kan følge hinandens blogs. Det giver eleverne mulighed for at gøre deres egen blog mere personlig og dermed skabe mere ejerskab for indholdet.

Man kan med fordel bruge blogs i fag, hvor skriftligheden spiller en stor rolle, men også andre fag kan drage nytte af mediets umiddelbarhed og overskuelige kommunikation.

Man skal være opmærksom på, at man som udgangspunkt kommunikerer med hele verden, når man skriver en blog. Det skal eleverne vide, så de kun skriver ting, de kan stå inde for – også på et senere tidspunkt. Det er derfor vigtigt, at man som lærer tager en snak med sine elever om gode vaner på internettet. I princippet er alt man lægger op på nettet tilgængeligt i al fremtid. Selv om man sletter ting man har lagt op, kan man ikke vide om andre sites eller services har brugt indholdet eller kopieret det på anden vis. Derfor skal  man kun lægge ting op, man også til en jobsamtale om 5 år vil kunne tåle at blive konfronteret med. Det skal ikke afskrække lærere fra at give sig i kast med blogging i undervisningen, men nærmere ses som en opfordring til at undervise eleverne i de konsekvenser deres adfærd på nettet kan have.

Posted by on 30/03/2012.

Tags: , , , , ,

Categories: Gymnasiets fagrække, Kategorier, Kunstneriske fag, Naturvidenskabelige fag, Samfundsfag, Sprogfag, Værktøjer

0 Responses

Leave a Reply

« | »




Recent Posts


Pages



Switch to our desktop site